Kuva: Lapin materiaalipankki

Lapin vihreä viikko

EU:n vihreän viikon innoittamana vietämme myös Lapissa vuosittain vihreää viikkoa. Vihreän viikon ideana on nostaa esiin Lapissa tehtävää kestävyystyötä, kannustaa konkreettisiin tekoihin ja nostaa keskusteluun eri näkökulmia vihreään siirtymään. Viikolla tehdään ympäri Lappia käytännön tekoja, tapahtumia, talkoita ja kampanjoita sen hyväksi ja tuodaan niitä esille esimerkiksi myös muille!

Vuoden 2024 Lapin vihreän viikkoa vietetään 3. – 9.6. teemalla Lapin luontoviikko

Lapin luontoviikon tapahtumatiedot päivitetään tänne sitä mukaa kun niitä ilmoitetaan.

Luonnon monimuotoisuus on meille kaikille tärkeä. Siksi kutsumme kaikki osallistumaan – kunnat ja kaupungit, yritykset, yhdistykset ja järjestöt, oppilaitokset ja koululuokat, seurakunnat, virastot, harrasteseurat ja muut yhteisöt tai vaikka kaveriporukat!

Jaamme tapahtumasi ilosanomaa, kun kerrot siitä meille  laittamalla viestiä osoitteeseen hanna-leena.pesonen@lapinliitto.fi.  Kirjoita otsikkokenttään Lapin vihreä viikko ja liitä mukaan vapaamuotoinen kuvaus tapahtumasta seuraavin tiedoin: tapahtuman nimi, aika ja paikka, pieni kuvaus, järjestäjän nimi ja yhteystiedot sekä mahdolliset somekanavat, jossa tapahtumasta viestitään.

Lisäksi, kun käytät tapahtumasi viestinnässä tunnisteita #Lapinvihreäviikko,  #lapinluontoviikko sekä #rikasluonnostaan, jaamme postauksiasi myös somekanavillamme. Tervetuloa mukaan toimimaan!

Lapin luontoviikon tapahtumat:

Tutustuminen Pöyliöjärven luonnonsuojelualueeseen 3.6.

ELY:n erikoissuunnittelijan esittely Pöyliöjärven luonnonsuojelualueen suojelun toteutumisesta maanantaina 3.6. klo 16.30-17 Rovaniemen Kansalaistalon Tupa-tilassa, Rovakatu 23.

Maastoretki suojelualueelle, lähtö kimppakyyteihin esittelyn jälkeen Kansalaistalolta klo 17. Retkelle mukaan maastoon sopiva varustus ja omat eväät. Ilmoittaudu kimppakyytiin viimeistään 1.6. Sannalle numeroon 0406248501. Täytämme paikat ilmoittautumisjärjestyksessä ja ilmoitamme kyllä jos kyyteihin ei enää mahdu. Omatoimikyytiläisille maastoon jalkautumisen kokoontumispaikasta lisätietoja myöhemmin Rovaniemen Vihreiden Facebook-tapahtumassa.

Järjestäjä: Rovaniemen Vihreät ry

Pyöräretki Savukosken Miekkakoskelle 3.6.

Pyöräillään porukalla Miekkakosken itäpuolen laavulle!
Yhteislähtö on klo 15.00 Kunnanviraston edestä. Voit tulla paikalle myös omia aikojasi ja omasta sunnastasi. Perillä laavulla huolto paikalla klo 15-17, ohjelmassa makkaranpaistoa ja arvontalipukkeiden täyttöä. Kaikkien tapahtuman aikana laavulla arvontalipukkeen täyttäneiden kesken arvotaan 2 kpl Liikenneturvan lahjoittamaa 20 €:n arvoista S-kaupan lahjakorttia.

Varustus
– oma pyörä ja pyöräilykypärä
– juomapullo
Tervetuloa mukaan!
Lisätietoja hallinto@savukoski.fi

Järjestäjä: Savukosken kunta

Kemin kaupungin kuudensien Vihreä teko -tunnusten julkaisu ja jako 3.6.2024 kaupungintalolla

Vihreä teko -tunnus kertoo erityisen ympäristöystävällisestä ja kestävän kehityksen mukaisesta toiminnasta. Kemin kaupunki voi myöntää tunnuksen ulkopuolisille toimijoille tai kaupunki voi hyödyntää sitä kertoessaan omista vihreistä teoistaan.

Lisätietoa Kemin Kaupungin sivuilta

sekä

Eija Kinnunen, Kestävän kehityksen päällikkö

+358 40 161 6590, eija.kinnunen@kemi.fi

Järjestäjä: Kemin Kaupunki

Siivoustalkoot Revontulilaavulla 3.6. klo 16 alkaen

Rotary Club Rovaniemi järjestää ympäristön siivoustalkoot rotarien puistometsän Revontulilaavulla Rovaniemellä. Tervetuloa mukaan!

Järjestäjä: RC Rovaniemi

Keskustelutilaisuus Kemi- ja Ounasjoen vesistöjen tilasta 4.6.

Osana Lapin vihreää viikkoa Rovaniemen Vihreät ry järjestää keskustelutilaisuuden Kemi- ja Ounasjoen valuma-alueen vesistöjen tilasta tiistaina 4.6.

Lapissa vesistöjen tilaan vaikuttavat niin vesivoimalat, metsätalous kuin kaivostoimintakin ja monien vihreän siirtymän hankkeiden myötä paine vesistöjä kohtaan kasvaa. Mikä on vesistöjen tila Kemi- ja Ounasjoen valuma-alueella ja mihin ollaan menossa? Mitkä ovat keskeisiä kysymyksiä vesistöjen tilan parantamiselle ja mitkä uhkaavat niitä huonontaa?

Keskustelun alustajana toimii ELY:n ylitarkastaja ja mukana myös muita asiantuntijoita. Yleisö voi esittää teemaan liittyviä kysymyksiä.

Keskustelu järjestetään tiistaina 4.6. klo 10.30-11.30 Kirkonjyrhämän laavulla. Rovaniemen Vihreät tarjoaa virvokkeita. Lisätietoja Rovaniemen Vihreiden Facebook-tapahtumasta.

Järjestäjä: Rovaniemen Vihreät ry, Sanna Konola, sanna.konola (at) rovaniemi.fi, +358 40 6248501

www.rovaniemenvihreät.fi

Vihreän siirtymän edistyminen Lapissa – webinaari 6.6 klo 10-11

Tule kuulemaan miten Lapin vihreä siirtymä edistyy Lapin Green Deal-tiekartan ja sen indikaattorien sekä elinkeinoelämän näkymien valossa.

Lue lisää Lapin Green Deal-tiekartasta tästä

Liity mukaan webinaariin tästä: (teams)

Lisätietoja: hanna-leena.pesonen@lapinliitto.fi

Järjestäjä: Lapin liitto ja Lapin Kauppakamari

Ajoksen ympäristön siivoustalkoot, Kemi Ajos 6.6 2024 klo 13:00 alkaen

Aktiivinen, ympäristöstä ja kotiseutunsa viihtyvyydestä huolta kantava talkooporukka järjestää siivoustalkoot Kemin Ajoksessa.

Kokoontuminen hautausmaan takana. Talkoolaisille tarjolla kahvit, mehut ja pientä purtavaa. Ota mukaan omat hanskat ja vesipullo.

Tapahtuman  yhteistyökumppaneina ovat Kemin kaupunki ja  Perämeren Jätehuolto Oy, MV- kierrätyspalvelu Oy ja Kemin Aikamme Naiset ry.

Tiedustelut: Sari p. 0400  258672

Tutustu Pyhätunturin permakulttuuriseen yhteisöviljelyyn!

Pyhätunturin permakulttuurinen yhteisöviljely on oiva esimerkki siitä, mitä  konkreettisia kestävyystekoja asukasyhteisöt voivat tehdä. Permakultttuurinen yhteisöviljely lisää luonnon monimuotoisuutta, hyvinvointia, yhteisöllisyyttä, huoltovarmuutta ja on arkipäivän aitoa kiertotaloutta.

Kun maailma pauhaa ympärillämme, keskitymme siihen, mihin voimme itse vaikuttaa ja mikä on meille merkityksellistä”

Katso tästä video Pyhätunturin permakulttuurisesta yhteisöviljelystä.

Lisätietoa: Marianne.juntunen@gmail.com

Järjestäjä: Pyhän kyläyhdistys ry

Rovaniemen koko kaupungin siivoustalkoot

Rovaniemen kaupunki kutsuu kaikki rovaniemeläiset, asukasyhdistykset, järjestöt, kaveriporukat, koululuokat, harrastusporukat ja yritykset mukaan koko kaupungin siivoustalkoisiin.

Voit osallistua siivoustalkoisiin silloin, kun sinulle parhaiten sopii! Voit valita päivän ja kellonajan itse. Voit poimia roskia itsenäisesti tai ystäväsi kanssa kävelylenkin yhteydessä, organisoida taloyhtiön siivouspäivän tai järjestää vaikkapa asukasyhdistyksen voimin siivoustalkoot. Roskapihtejä voi lainata kirjastoilta ja yhdistykset Osviitasta tai kansalaistalolta.

Tule mukaan huolehtimaan lähiympäristöstämme! Lisätietoa:

Rovaniemen siivoustalkoot kutsuu kaikki mukaan huolehtimaan lähiympäristöstämme – Rovaniemi – Arktinen pääkaupunki

Miljoona Roskapussia-kampanja Sodankylässä

Sodankylän kunta jatkaa aktiivista osallistumistaan keräykseen yhdessä Ylen Miljoona roskapussia -kampanjan kanssa, joka käynnistettiin Sodankylässä menestyksekkäästi koulujen ja päiväkotien kanssa 23. toukokuuta. 💚 Tavoitteenamme on saada maailman puhtain luonto yhdessä maailman puhtaimman ilman kanssa. 💚

Stéphanie C. Lefrère, PhD

Kestävän kehityksen asiantuntija

+358 40 516 9398
stephanie.lefrere@sodankyla.fi

Lue lisää tästä

Kittilä on jälleen mukana Ylen Miljoona roskapussia -kampanjassa!

Kittilän kunta on jälleen mukana Ylen järjestämässä valtakunnallisessa Miljoona roskapussia –kampanjassa 15.4.–5.6.2024.

Kampanjassa mukana olevat kunnat, kaupungit, järjestöt ja yhteisöt kannustavat asukkaitaan tai jäseniään osallistumaan roskien keräämiseen.

Kampanjassa on tavoitteena innostaa ihmisiä keräämään ympäristöstä miljoona pussillista roskia sekä vähentää välinpitämättömyyttä ympäristön roskaamista kohtaan. Kampanjaan ei tarvitse erikseen ilmoittautua. Talkoisiin voi osallistua kuka tahansa itsenäisesti tai yhdessä vaikkapa perheen tai kaveriporukan kanssa.

Kerätyt roskapussit merkitään  päivittyvään laskuriin sen paikkakunnan kohdalle, mistä roskapussit on kerätty.

Kittilän kunta

Ranuan eläinpuistossa vihreä viikko on joka viikko

Eläinpuistossa kevät on lähtenyt käyntiin vauhdilla. Tämä vuodenaika on eläinlasten kulta-aikaa, kun pohjolan lyhyt kesä on käytettävä tarkoin hyödyksi jälkikasvun kasvattamiseen. Tänä keväänä meitä ovat ehtineet jo ilahduttaa useat suojeluohjelmiin kuuluvien lajiemme pienokaiset, kuten mahdollisesti luontoonpalautuksiin myöhemmin osallistuvat metsäpeuran vasat, puuhakas ahmanpentukolmikko sekä suloinen myskikili.

Eläintarhojen tehtäviin kuuluu luonnon ja lajien monimuotoisuuden suojelu erilaisin keinoin. Eri lajien tarhasuojeluohjelmiin osallistumisen lisäksi osallistumme muun muassa tutkimukseen ja uusien osaajien kouluttamiseen, sekä kansalaisten ja viranomaisten neuvontaan villieläimiin liittyvissä kysymyksissä. Keväällä käyntiin pyörähtävät niin lepakko- kuin yöperhosseurantakin (lisätietoa mm. https://ranuaresort.com/ajankohtaista/tieteellista-tutkimusta-lepakoista-ja-yoperhosista/ ) ja linnunpöntöt on jo kierretty ja tarkistettu ja odottavat valmiina uusia poikasia.

Tämä aika on puuhakasta paitsi eläintenhoitajille, myös muulle henkilökunnalle, kun eläinpuistoa uudistetaan koko ajan paremmin sekä eläinten, että vierailijoiden tarpeet huomioon ottavaan suuntaan. Samalla lisäämme jatkuvasti tiedon ja tekemisen määrää reiteillämme, sillä myös ympäristökasvatus on meille keskeinen tavoite – meille voit tulla vuoden jokaisena päivänä nauttimaan päivästä, ja oppimaan uutta eläimistä ja yhteisestä ympäristöstämme!

lisätietoa:

Heini Niinimäki

Intendentti / Eläinlääkäri

Ranua Resort

heini.niinimaki@ranuaresort.com

Lisäksi luvassa somekampanjoita muun muassa teemalla Vihreä siirtymä Lapissa sekä Kemin kaupungin kestävyysteot!

Seuraa tunnisteita:

#lapinluontoviikko

#lapinvihreäviikko

Hanna-Leena Pesonen

Kestävän kehityksen asiantuntija

Vastaan Lapin vihreän siirtymän kehittämisestä, koordinoinnista ja seurannasta, maakunnan aluekehityksen ennakoinnista ja tilastoinnista sekä biotalouteen liittyvistä kehittämistehtävistä.

Jenni Lintula

Viestintäpäällikkö

Kehitän Lapin liiton viestintää, sparraan liittolaisten viestintäosaamista ja vuorovaikutan eri kanavissa. Myös Lapin EU-tietopiste ja työnhyvinvoinnin kehittäminen on osa työtäni. Koordinoin Lapin kuntien viestintäverkostoa ja vaikutan erilaisissa viestinnän verkostoissa. Olen Lapin alueellisen valmiustoimikunnan viestintäjaoksen varapuheenjohtaja ja Lapin liiton johtoryhmän jäsen.