Kuitua kuntiin – Lapin kuntien laajakaistarakentamisen kehittämishanke

Hankkeella kehitettiin Lapin kuntien valmiuksia ja mahdollisuuksia laajakaistanrakentamisen toteuttamisessa. Hankkeessa selvitettiin mukana olleiden kuntien laajakaistatarpeita. Selvityksen pohjalta laadittiin alustavat verkkosuunnitelmat ja kustannusarviot sekä kartoitettiin mahdolliset yhteistyöalueet rakentamiselle.

Hankkeen tuloksena syntyi koko Lapin kattava laajakaistaohjelma, joka sisältää alustavat verkkosuunnitelmat ja kustannusarviot sekä kuntakohtaiset kartoitustiedot yritysten, mökkiläisten ja asukkaiden liittymätarpeista. Laadittu ohjelma-asiakirja laajakaista-alueista, niiden alustavat reittisuunnitelmat ja kustannusarviot mahdollistavat nopean laajakaistan edistämisen, sekä laajakaistalain mukaisten tukihakujen toteuttamisen.

Hankkeella pyrittiin myös edistämään kuntien hankealueiden markkinaehtoista rakentumista, sekä kuntalaisten ja yritysten saamista nopean laajakaistan piiriin. Hanke pyrki myös edistämään kokonaisvaltaisesti Lapin maakunnan ja kuntien etuja aiheeseen liittyen.

Hankkeen kokonaisbudjetti oli 151 541,25 €, ja sille on myönnetty Euroopan maaseudun kehittämisen maatalousrahaston ja valtion rahoitusta 151 541,25 € (100%). Hankkeen toteutusaika on 1.3.2021 – 30.9.2022.

Laajakaistatarpeita kartoitettiin Lapissa

Kevään ja alkukesän 2021 aikana Lapin liiton ja 14 Lapin kunnan kanssa yhteistyössä toteutetuissa laajakaistakyselyissä kartoitettiin kuntalaisten, yrittäjien ja vapaa-ajan asukkaiden nettiyhteyksien nykytilaa ja laajakaistatarpeita. Kyselyt keräsivät yhteensä 2.224 vastausta.

Kyselyjen tuloksista on koottu raportti: Lapin laajakaistan tilannekatsaus 2021

Lapin alueella toimivien laajakaistatoimijoiden näkemyksiä kartoitettiin

Syksyn 2021 aikana toteutetussa kyselyssä kartoitettiin Lapin alueella laajakaistan parissa toimivien yritysten, osuuskuntien, sekä asiantuntijoiden, virkamiesten ja sidosryhmien näkemyksiä muun muassa laajakaistan asemasta ja kehittämiskohteista Lapissa.

Kyselyjen tuloksista on koottu raportti: Lapin laajakaistan toimijaraportti 2021

Lapin laajakaistahankeohjelma 2022 löytyy Lapin liiton tiedostopankista (O365 SharePoint).

Lisätieto hankkeesta voi lukea loppuraportista, joka julkaistaan sivulla hieman myöhemmin.